TOP 5 – domowe sposoby na żylaki

Żylaki – czyli trwałe, odcinkowe rozszerzenie żyły lub żył, widoczne na powierzchni – to zmora wielu współczesnych ludzi. Mamy z nimi większe problemy niż kiedykolwiek, bowiem współczesne czasy nie sprzyjają zachowaniu zdrowia układu krążenia. Przede wszystkim zbyt mało się ruszamy, prowadzimy raczej siedzący niż aktywny tryb życia, a do tego dochodzi pospieszne, nieprawidłowe odżywianie. W zaawansowanym stadium choroby konieczna jest operacja – jednak reagując we właściwy sposób już na początku, można spowolnić jej rozwój, a nawet ją zupełnie zastopować.
    Żylaki – jak powstają i jak im zapobiec?

Żylaki to problem już nie tylko ludzi starszych, choć niewątpliwie narzekają na nie przede wszystkim osoby po 45 roku życia. W tym wieku co trzecia kobieta i co piąty mężczyzna zmagają się z żylakami – kobiety mają niestety zwiększone ryzyko zachorowania, bowiem ich układ krwionośny jest osłabiony najpierw przez miesiączki, a później przez ciąże. Żylaki nie są jedynie problemem natury estetycznej (ich widok nie jest atrakcyjny, więc żegnajcie krótkie spodenki i sukienki), lecz przede wszystkim kwestią zdrowia, a nawet życia! Nieleczone żylaki mogą bowiem prowadzić do zgonu!
Jak zapobiegać żylakom? Oto domowe sposoby na żylaki:

  • dużo się ruszaj, gdyż żylaki powstają na skutek uszkodzenia lub osłabienia zastawek przy słabych mięśniach,
  • jeśli jesteś kobietą, nie noś butów na wysokich obcasach (najlepszy jest obcas o wysokości 1-2 centymetry – warto pamiętać, że zupełnie płaskie buty również nie są zdrowe),
  • jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, pracujesz przy biurku, wstawaj co jakiś czas, rozciągaj się, a przede wszystkim nie zakładaj nogi na nogę w czasie siedzenia,
  • nie nadużywaj alkoholu oraz papierosów, ponieważ używki sprzyjają pojawieniu się żylaków,
  • dbaj o gospodarkę hormonalną – pamiętaj, że tabletki antykoncepcyjne mogą sprzyjać powstaniu żylaków, więc jeśli je bierzesz, zwracaj na żyły szczególną uwagę,
  • nie noś obcisłych ubrań, wbijających się w nogi i uciskających żyły.

    Poznaj skuteczne, domowe sposoby na żylaki!

Stosując się do wcześniejszych wytycznych i akceptując fakt, że skłonności do żylaków są też dziedziczne i uwarunkowane genetycznie (więc trzeba się przed nimi przede wszystkim chronić i reagować, gdy tylko zaczyna się dziać coś niepokojącego), będziesz z większą przezornością obserwować swoje kończyny dolne. Żylaki powstają bowiem głównie na nogach, choć mnóstwo osób (zwłaszcza kobiet) narzeka również na hemoroidy, czyli żylaki odbytu. Jako że żylaki nóg są jednak najczęstszym problemem, warto dowiedzieć się, jakie są domowe sposoby na żylaki.

  • 1. Odpowiednie ćwiczenia: Warto się ruszać, ponieważ sprzyja to ogólnie poprawie wydolności całego organizmu. Nie wszystkie jednak sporty oddziałują bezpośrednio na poprawę krążenia w nogach i pomagają pozbyć się żylaków. Dlatego warto wiedzieć, że polecane dyscypliny to przede wszystkim jogging, jazda na rowerze, pływanie oraz taniec. Pomagają również spacery. Wbrew temu, co sądzą niektórzy panowie, nadmiernie intensywne treningi – również podnoszenie ciężarów – bardziej sprzyja żylakom, niż przed nimi chroni.
  • 2. Leżenie z nogami w górze: Wystarczy około 30 minut dziennie leżenia z nogami opartymi o wyższe krzesło czy ścianę, by poprawić krążenie w żyłach kończyn dolnych. To doskonale odpręży, więc nie zapominaj o tym po powrocie z pracy.
  • 3. Naprzemienne prysznice wodą ciepłą i zimną: Ciepło nie sprzyja zdrowiu żył, jednak nadmierne zimno również nie jest dla nich dobre. Naprzemienne prysznice pomogą Twoim nogom zachować zdrowie, obkurczając i rozszerzając żyły na zmianę. Zaczynaj zawsze od ciepłego (lecz nie gorącego) prysznica i zakończ także ciepłą wodą.
  • 4. Masuj nogi: Delikatny masaż poprawi krążenie w Twoich żyłach i pozwoli nogom odpocząć. W czasie masażu można też wcierać w skórę specjalne kremy czy maseczki. Powinny być lekko chłodzące i zawierać wyciąg z kasztanowca, czy też z kłącza ruszczyka kolczastego. Wspomagaj się także owocami borówki czernicy i winoroślą właściwą.
  • 5. Rajstopy uciskowe: Panie – zamiast zwykłych rajstop – mogą, a wręcz powinny zakładać na siebie rajstopy uciskowe. Zapobiegają one zaleganiu krwi w żyłach powierzchniowych i wspomagają zarówno leczenie, jak i zapobieganie żylakom.